All for Joomla All for Webmasters

V Festiwal Muzyki Kameralnej Muzyka w Starych Balicach

 

Szanowni Państwo, serdecznie zapraszamy na jubileuszowy, V Festiwal Muzyka w Starych Balicach, który jak co roku odbywać się będzie w zaprzyjaźnionym i znanym już Państwu Pałacu Radziwiłłów. Począwszy od 9 września, każdej niedzieli o godz. 18.00, zaprezentujemy cykl koncertów, który przybliży Państwu świat muzyki, instrumentów i wspaniałych artystów, których zaprosiliśmy w tym roku do współpracy. Zapraszamy.

 

Nowy Program: 09.09.2018 - 30.09.2018

 

09.09.2018

09.09.2018 niedziela, godz. 18.00

 

FLORIPARI – muzycy wawelscy

Zespół Muzyki Dawnej z Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie

 

Joanna Trafas sopran

Artur Łuczak skrzypce, fidel, viola

Mateusz Kowalski viola da gamba

Justyna Dolot wirginał

Aleksander Tomczyk gemshorny, kornamusy, szałamaja, flet, bendir, tamburyn,

 

Aleksander Tomczyk - słowo o muzyce

 

W programie:

Preludio

Mikołaj z Radomia (XV w.) Alleluia

 

Kraków

Hejnał Mariacki (melodia trad.)

Wacław z Szamotuł (ca 1560) Błogosławiony człowiek

Prośba do Boga o pożywienie (Kancjonał Braci Polskich, 1625)

 

Wawel

Suita Polskiego Złotego Wieku (XVI w.)

Tabulatura Jana z Lublina, 1537 Hayducki; Jescze Marczynye

Fabritio Caroso (1535-1620) Passo e mezzo (Il Ballarino, 1581)

Giovanni G. Gastoldi (1544-1609) La Cortigiana

 

Tempus fugit…

Wacław z Szamotuł (ca 1560) I któż będzie przmieszkawał

Tobias Hume (1605) Polish Ayre & Polish Villanelle

 

Paradisum Polonorum

Kancjonał Braci Polskich, 1625 Weselcie się weselcie

Szir hadasz tradycyjna pieśń żydowska

Róża łemkowska pieśń ludowa

Giovanni G. Gastoldi (1544-1609) A lieta Vita – Chcemy-li sobie

 

Biogramy - Koncert

  • FLORIPALI - MUZYCY WAWELSCY
    FLORIPALI - MUZYCY WAWELSCY - zespół utworzony został przez absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej oraz Królewskiego Konserwatorium w Hadze. Wykonuje muzykę renesansu i baroku na instrumentach historycznych lub ich kopiach z uwzględnieniem dawnych technik wykonawczych. Artyści uczestniczyli w licznych kursach interpretacji muzyki dawnej. Szczególną wagę miały stypendia prestiżowej DISS Dartington(1993, 1994, 1995) w Anglii i wiążące się z nimi kontakty z artystami takiej miary jak: Paul Goodwin, Emma Kirkby czy Anthony Rooley. Niektórzy z członków Zespołu zostali również uhonorowani stypendium Fundacji The David Reichenberg Trust z Londynu przeznaczonym na zakup instrumentów historycznych. FLORIPARI związane jest z Zamkiem Królewskim na Wawelu w Krakowie i występuje w nim na co dzień; prowadzi aktywną działalność biorąc udział w festiwalach i koncertach w Polsce i za granicą (Anglia, Francja, Niemcy, Słowacja, Rumunia, Bułgaria, Mołdawia, Litwa, USA, Bułgaria, Włochy, Szkocja, Australia). Realizuje także własne, interesujące projekty we współpracy z uznanymi artystami i zespołami muzyki dawnej. Przy wielu okazjach muzycy występują w strojach historycznych, co nadaje ich koncertom dodatkowy walor interesującego widowiska.
16.09.2018

16.09.2018 niedziela, godz. 18.00

 

Trio perkusyjne w składzie:

Tomasz Sobaniec, Rafał Tyliba, Jakub Frączek

 

marimby, wibrafon, ksylofon, dzwonki, instrumenty perkusyjne afrykańskie, latynoamerykańskie, z Bliskiego i Dalekiego Wschodu

 

Tomasz Sobaniec -słowo

 

W programie:

H.Breuer Temptation Revamp; A.Corelli Sonata No.5; J.Williams Harry Potter

T.Sobaniec, R.Tyliba, J.Frączek Samba; J.S.Bach Sarabanda z Suity angielskiej nr 2 a moll; N.Rimski-Korsakow Lot trzmiela; D.Benetti Voyage nr 18; A.Piazzolla Libertango; G.Bizet Uwertura do opery Carmen; T.S.,R.T.,J.F. Improwizacja afrykańska,; M.Schmitt Ghanaia; H.Zimmer Piraci z Karaibów

Biogramy - Koncert

  • Tomasz Sobaniec
    Tomasz Sobaniec - urodzony w 1969 r. w Wadowicach, andrychowianin. Ukończył z wyróżnieniem Liceum Muzyczne im. S.Moniuszki w Bielsku-Białej, w klasie perkusji mgr. L.Sojki. W roku 1994 ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie perkusji ad. S.Welanyka. W latach 1990-2000 współpracował z Krakowską Grupą Perkusyjną (festiwale muzyki współczesnej w Krakowie, Opolu, Poznaniu, Warszawie, Bratysławie, Berlinie i Pradze). Jako członek zespołu „Overtime” zdobył II nagrodę na Festiwalu Jazz Juniors w Krakowie, w roku 1990. W 1991 roku wziął udział w Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym ARD w Monachium. Od roku 1992 jest członkiem orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis. Pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji- Akademii Muzycznej w Krakowie, z tytułem doktora habilitowanego. Współpracuje z orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Akademii Beethovenowskiej a także orkiestrą Sinfonietta Cracovia. Ma na swoim koncie prawykonania utworów D.Eddleman’a i M. Stachowskiego (Krakowski Duet Perkusyjny). Szczególnie bliskie są mu kompozycje perkusyjne K. Moszumańskiej-Nazar, A. Walacińskiego, A. Panufnika, A. Krzanowskiego czy A. Kaczyńskiego, które wykonywał wielokrotnie na festiwalach w kraju i za granicą. Swoje kompozycje dedykowali mu M. Mengjiqi, D. Eddleman oraz N. Husni. Jest współzałożycielem i członkiem zespołów kameralnych: Barock Tune oraz Alta Cappella (historyczne instrumenty dęte i perkusyjne). W roku 2000 wystąpił na Festiwalu Kultury Azjatyckiej w Niigata, wraz ze światowej sławy wiolonczelistą Yo-Yo Ma oraz Marią Pomianowską i Michałem Kulentym w projekcie Silk Road. Koncertował w wielu krajach europejskich a także w USA, Japonii, Korei Płd., Chinach i na Tajwanie. Nagrał kilkadziesiąt płyt CD z muzyką klasyczną, współczesną, etniczną oraz poezją śpiewaną. Gra na instrumentach firm Bergerault oraz Lefima. Używa pałek perkusyjnych firmy Pro•Mark.
  • Rafał Tyliba
    Rafał Tyliba - (ur. 1986) absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie ad. Stanisława Welanyka, którą ukończył z wyróżnieniem. Występował na różnego rodzaju festiwalach, zarówno w kraju jak i za granicą (Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Polskiej, Audio Art, Festiwal Muzyki Filmowej, "Sounds New" w Anglii, "Dam Festival" w Kosowie, "NagyerdeiŐsz" na Węgrzech, Festiwal Perkusyjny "Źródła i Inspiracje", "Sacrum Profanum", Festiwal im. Henryka Mikołaja Góreckiego, Krakowska Jesień Muzyczna, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Zakopanem, Festiwal Perkusyjny "World of the Drums" w Bratysławie, Festiwal Emanacje, Krakowska Szkoła Kompozytorska, Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny w Ukmerge (Litwa), aXes Festiwal, Festiwal Etiuda &Anima, Muzyka w Starym Krakowie). Laureat Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium SapereAuso. Swoją edukację pogłębiał na mistrzowskich warsztatach, m.in. u Roberta van Sice'a podczas III Międzynarodowej Akademii Marimby. Występował z wybitnymi autorytetami muzycznymi (The Hilliard Ensemble, K. Penderecki, A. Wit, K. Zehnder, J. Kaspszyk). Współpracuje z wieloma orkiestrami, m.in. z Filharmonią Krakowską, Capellą Cracoviensis, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Salonową Orkiestrą Camerata. W dorobku posiada dedykowane utwory współczesnych kompozytorów. Czynnie uczestniczy w różnorodnych wydarzeniach muzycznych jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy. Brał udział w prawykonaniach oraz międzynarodowych tournée (Finlandia, Chiny).
  • Jakub Frączek
    Jakub Frączek - krakowski perkusista; marimbista, założyciel Szkoły gry na perkusji Marimba Laboratory.
    Jest laureatem wielu konkursów solowych i kameralnych. Tylko od 2015 roku został wyróżniony I nagrodą w kategorii Marimba na Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym w Montebello della Battaglia we Włoszech. W 2016 roku , grając na marimbie otrzymał I miejsce podczas Międzynarodowego konkursu dla Instrumentalistów "Music and Earth" Sofia, Bułgaria oraz zdobył I nagrodę na Międzynarodowym konkursie muzycznym AMERICAN PROTEGE Nowy Jork, USA- -W nagrodę Jakub Frączek wystąpił w Nowojorskim Carnegie Hall. Jako solista został wyróżniony III nagrodą na Międzynarodowym Konkursie Marimbowym; Nurenberg, Niemcy 2012, II nagrodą na Międzynarodowym Konkursie Wibrafonowym; Fermo, Włochy 2012. W roku 2013 na Marimbie wygrał Ogólnopolski Konkurs Interpretacji Muzycznej w Przemyślu oraz otrzymał III miejsce w dwóch kategoriach: Marimba i Werbel na Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym dla Młodych Solistów Ateny, Grecja 2013. Ze swoim duetem marimbowym Matchwood Duo otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na „Koncercie Roku” - konkursowej prezentacji zespołów kameralnych uczelni muzycznych w Polsce; Warszawa 2013. Występował w krajach Polska, Niemcy, Grecja, Włochy, Bułgaria, Szwecja, USA na festiwalach Międzynarodowych i Ogólnopolskich. Dwukrotnie wystąpił na Międzynarodowym Festiwalu Perkusyjnym: „Źródła i Inspiracje” w Krakowie 2011 i 2013. Jakub, marimbowy solista wystąpił z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Orkiestrą Fresco Sonare, Kameralną Orkiestrą miasta Jaworzna- "Archetti" oraz Chórem Akademii Muzycznej w Krakowie. Za swoje dotychczasowe osiągnięcia artystyczne został wyróżniony Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie, stypendium Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „SAPERE AUSO” oraz otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska”.
23.09.2018

23.09.2018 niedziela, godz. 18.00

 

Milena Kędra - fortepian

Michał Dziad - fortepian

Maciej Negrey - słowo o muzyce

 

W programie:

F. Schubert - Fantazja f-moll D 940

Cl. Debussy - Petite Suite

F.Poulenc - Sonata

M.Ravel - Rapsodia hiszpańska 

 

Biogramy - Koncert

  • Milena Kędra
    Milena Kędra - naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 7 lat w PSM I st. w Limanowej pod kierunkiem prof. Jadwigi Wojcieszczuk, w 1994 roku otrzymała dyplom z wyróżnieniem PLM im. F. Chopina w Krakowie w klasie prof. Danuty Myczkowskiej. W roku 1998 odbyła staż asystencki w Katedrze Muzyki Współczesnej Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. Adama Kaczyńskiego. W roku 1999 ukończyła z wynikiem celującym Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Andrzeja Pikula. W roku 2001 ukończyła Studia Podyplomowe w klasie fortepianu prof. Piotra Palecznego na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. Po ukończeniu studiów w 1999 roku pojęła pracę jako asystent Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2005 roku prowadzi klasę fortepianu w POSM II st. im. F. Chopina w Krakowie. W maju 2008 uzyskała stopień naukowy doktora sztuki i otrzymała stanowisko adiunkta Katedry Fortepianu. Od października 2008 prowadzi własną klasę fortepianu w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jej uczniowie i studenci to laureaci licznych nagród w konkursach krajowych i międzynarodowych. Pracuje również jako juror konkursów pianistycznych oraz prowadzi lekcje otwarte i warsztaty pianistyczne dla dzieci i młodzieży. Od października 2013 Kierownik Międzywydziałowego Zespołu Fortepianu Obowiązującego Akademii Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności jako solistka i kameralistka doskonaliła podczas licznych kursów mistrzowskich i konsultacji prowadzonych m.in. przez: Halinę Czerny-Stefańską, Jana Ekiera, Kevina Kennera, Gerardo Vilę, Jeana- Paula Sevillę, Karla Heinza Kämmerlinga, Paula Badurę-Skodę, Bernarda Ringeissena, Elzę Kolodin, Andrieja Orłowieckiego, Kwartet Śląski, Michaela Straussa, Bernarda Greenhausa, Marka Lubotskiego, Andrzeja Tatarskiego i Mariana Lapsanskyego. Jest laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych i kameralnych, uzyskała m.in.: I nagrodę w Konkursie Pianistycznym o stypendia artystyczne 26 27 im. T. Żmudzińskiego w Krakowie (1995), II nagrodę (I nie przyznano) w II Międzynarodowym Konkursie Kameralnej Muzyki Współczesnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (1998). W grudniu 2001 została zwycięzcą VII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Konzerteum” w Grecji oraz otrzymała nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu XX wieku. W roku 1997 otrzymała stypendium artystyczne Ministra Kultury i Sztuki. Dokonała nagrań archiwalnych dla Radia Opole, Radia Kraków oraz telewizji Kraków, BBC i NHK. Wielokrotnie była zapraszana na festiwale w kraju i za granicą. Koncertowała w Polsce, Holandii, Niemczech, Hiszpanii, Szwajcarii, Austrii, Rumunii, Mołdawii, Włoszech, Brazylii. Wraz z dr Barbarą Łypik-Sobaniec w 2013 roku założyła Stowarzyszenie Małopolska Manufaktura Sztuki w ramach którego organizowane są cykle „Hebdowskie spotkania ze Sztuką”, „Muzyka w Starych Balicach”, „Mosty” oraz Letnia Manufaktura Sztuki, której jest dyrektorem artystycznym. Od 2017 pełni funkcję prezesa Małopolskiej Manufaktury Sztuki.
  • Michał Dziad
    Michał Dziad - pianista, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez m.in. Kevina Kennera, Występował z wybitnymi muzykami m.in. Sir Christopher Hogwood, Urszula Kryger, Bartosz Bryła. Laureat krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych m.in. I nagrody i Grand Prix VI Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego (2002), a także I nagrody VI Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej Concorsi di Musica della Val Tidone – Premio “Anguissola Scotti” (Włochy, 2003), Stypendium im. Tadeusza Żmudzińskiego (2003), Stypendium Twórcze Prezydenta Miasta Krakowa (2004). Występował w wielu znaczących salach koncertowych m.in.: W Filharmonii Narodowej, Filharmonii krakowskiej, poznańskiej, kieleckiej, łodzkiej oraz festiwalach: Chamber Music Festival – Bath (Anglia), V Międzynarodowy Festiwal From Chopin to Górecki – Warszawa, Międzynarodowy Festiwal X Laboratorium Muzyki Współczesnej – Warszawa, Chanterelle Festival, Przemyska Jesień Muzyczna, Musica Polonica Nova – Wrocław, Cenobio di San Vittore- Bolonia (Włochy), Nagrywał dla Polskiego Radia i Telewizji, a płyta Musica Polonica Nova “Acte Prealable”, na której występuje (w duecie z saksofonistą Sebastianem Oroniem), otrzymała nominację w kategorii Polska Muzyka Współczesna do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego – Fryderyki 2004. Prowadzi klasę kameralistyki w Akademii Muzycznej w Krakowie.
30.09.2018

30.09.2018 niedziela, godz. 18.00

 

Justyna Danczowska - fortepian

Kaja Danczowska - skrzypce

Barbara Łypik-Sobaniec - wiolonczela

Małgorzata Janicka- Słysz - słowo o muzyce

 

W programie:

F. Mendelssohn- Bartholdy - Trio fortepianowe d-moll op.49

W. A. Mozart - Trio fortepianowe B-dur KV 502

 

Biogramy - Koncert

  • Justyna Danczowska
    Justyna Danczowska - urodzona w 1981 roku w Krakowie, naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku sześciu lat u Janiny Żychowicz. W roku 2004 uzyskała dyplom po czteroletnich studiach w Akademii Muzycznej w Bazylei w mistrzowskiej klasie Krystiana Zimermana, a w 2007 ukończyła z wyróżnieniem dwuletnie studia w Akademii Muzycznej w Zurychu w klasie Konstantina Scherbakova. Od roku 2011 swoją pasję i zamiłowanie do muzyki rozwija twórczo na autorskich warsztatach artystycznych Olgi Szwajgier. Wielokrotnie uczestniczyła czynnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Halinę Czerny-Stefańską. W 1997 r. zwyciężyła w Konkursie Pianistycznym im. prof. Ludwika Stefańskiego w Płocku, otrzymując ponadto nagrody specjalne za najlepsze wykonanie utworów Bacha i Beethovena. W 1998 r. zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Młodzieży w Szafarni. Podczas konkursu dla młodych muzyków w Krakowie w 2000 r. otrzymała I nagrodę oraz nagrodę specjalną PWM-u za najlepsze wykonanie utworu współczesnego. Jako kameralistka otrzymała nagrodę-koncert na festiwalu „Orpheus 2002“ w Zurychu, nagrodę specjalną jury w konkursie muzyki kameralnej w Neuchatel (w 2002 r.) oraz III nagrodę w konkursie muzyki kameralnej w Zurychu „Migros Kulturprozent“ (w 2003 r.) Występowała m. in. z takimi artystami jak Ilya Gringolts, Kaja Danczowska, Bartosz Koziak, Agata Szymczewska oraz Piotr Pławner. W latach 1996-1999 była stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, przez trzy kolejne lata otrzymywała Stypendium Twórcze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w roku akademickim 2002/2003 została stypendystką Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. W jej dorobku fonograficznym znajduje się płyta z utworami na skrzypce i fortepian Karola Szymanowskiego nagrana wraz z Kają Danczowską w 2007 r. (nominowana do „Fryderyka 2009”), wydany w 2011 r. album z utworami Schuberta, Schumanna, Piatigorskiego i Danczowskiego, które artystka wykonuje wraz z wiolonczelistą Bartoszem Koziakiem oraz nagrana w 2015 roku wraz Aleksandrą Kuls płyta z sonatami na fortepian i skrzypce Beethovena i Brahmsa. Od 2006 r. pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie jako pianistka-kameralistka. Justyna Danczowska jest reprezentowana przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.
  • Kaja Danczowska
    Kaja Danczowska - urodziła się 25 marca 1949 roku w Krakowie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 7 lat u Jana Stasicy, a od ósmego roku życia pracowała pod kierunkiem Eugenii Umińskiej, u której później studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W 1972 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem. W tym samym roku ukończyła dwuletni kurs mistrzowski w Konserwatorium w Moskwie u Dawida Ojstracha. W 1976 roku, na zaproszenie rządu kanadyjskiego, uczestniczyła w kursie mistrzowskim prowadzonym przez Ruggiero Ricciego. W 1959 roku otrzymała I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym we Wrocławiu oraz stypendium Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków ufundowane przez Henryka Szerynga, następnie stypendium Pawła Kleckiego, Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego oraz Ministra Kultury i Sztuki. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych: w 1967 roku zdobyła III nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, w 1969 – II nagrodę na Konkursie Skrzypcowym im. Alberto Curciego w Neapolu, w 1970 – II nagrodę na Konkursie Wykonań Muzycznych w Genewie, w 1975 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Radiowym w Monachium, w 1976 – srebrny medal na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli. Kaja Danczowska koncertuje od dziewiątego roku życia. Występowała w wielu krajach Europy, obu Ameryk, Azji i Australii, z repertuarem od Antonia Vivaldiego do Krzysztofa Pendereckiego, m.in. pod batutą Jana Krenza, Jerzego Maksymiuka, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Antoniego Wita. Od 1978 roku jako kameralistka współpracuje z Krystianem Zimermanem. Jako "music adviser" w 1999 roku brała udział w tournée Polish Festival Orchestra Zimermana prezentującej koncerty Fryderyka Chopina oraz w nagraniu płytowym dla Deutsche Grammophon. W 2009 roku, z okazji 100. rocznicy urodzin Grażyny Bacewicz, wzięła udział w zorganizowanej przez Zimermana trasie koncertowej po Polsce. Cały program został nagrany w Akademii Muzycznej w Katowicach dla wytwórni Deutsche Grammophon. W repertuarze kameralnym występowała również m.in. z Heinzem Holligerem, Gidonem Kremerem, Mishą Maiskym. Ma bogaty dorobek płytowy. Nagrała m.in. "Koncert skrzypcowy A-dur" Mieczysława Karłowicza z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie pod batutą Antoniego Wita (Le Chant du Monde, 1992), koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę "Lila" Konstantego Regameya z Andrzejem Bauerem i Sinfonią Varsovią pod dyrekcją Wojciech Michniewskiego (Swiss Broadcasting Corporation, 1994), "I i II Koncert skrzypcowy" Karola Szymanowskiego z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kazimierza Korda (Polygram, 1997). Ta ostatnia płyta w 1998 roku wyróżniona została nagrodą Diapason d'Or. Ponadto posiada w swoim dorobku ponad 300 archiwalnych nagrań radiowych, przede wszystkim dla Polskiego Radia i rozgłośni RIAS. Kaja Danczowska od 1972 roku prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1997 roku uzyskała tytuł profesora zwyczajnego. Była jurorem międzynarodowych konkursów, m.in. im. Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, w Tokio, Monachium, Nowym Jorku, Wiedniu i im. Carla Augusta Nielsena w Odense. Została wyróżniona licznymi nagrodami, m.in. w 1976 roku otrzymała Nagrodę Państwową II stopnia, w 1977 – Nagrodę Miasta Krakowa, pięciokrotnie: w 1979, 1991, 1998, 2010, 2013 – Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (później Kultury i Dziedzictwa Narodowego), w 1982 – Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych, w 1984 – Nagrodę Komitetu do spraw Radia i Telewizji, w 1986 – Złoty Krzyż Zasługi, w 1992 – Nagrodę Wojewody Krakowskiego, w 1998 – Nagrodę Fundacji Kultury Polskiej, w 1999 – Excellent in Teaching Fundacji Robinsonów, w 2001 – Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, w 2006 – Złoty Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", w 2009 – Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, w 2011 – Nagrodą Prezesa Rady Ministrów. W 2014 roku dzięki staraniom Programu 2 Polskiego Radia i wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ukazał się 7-płytowy album z około pięćdziesięcioma nagraniami archiwalnymi wybranymi spośród całego dorobku fonograficznego artystki. W roku 2015 płyta została nagrodzona statuetką Fryderyka w kategorii Album roku recital solowy. W 2016 roku odebrała z rąk rektora Akademii Muzycznej w Krakowie tytuł doktora honoris causa. Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, wrzesień 2002, aktualizacja: październik 2016.
  • Barbara-Łypik Sobaniec
    Barbara-Łypik Sobaniec - Urodzona w Krakowie. Tu rozpoczęła swą edukację muzyczną, kończąc w 1995 r. Akademię Muzyczną w klasie wiolonczeli prof. Witolda Hermana (dyplom z wyróżnieniem). W ramach programu dyplomowego wykonała m.in. I Koncert wiolonczelowy Grażyny Bacewicz z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Krakowskiej. W czasie studiów była członkiem reprezentacyjnego kwartetu smyczkowego Akademii Muzycznej. Swoje umiejętności doskonaliła na licznych kursach muzycznych, m.in. w ramach Międzynarodowej Akademii Pommersfelden (gdzie dokonała nagrań dla Bayerische Rundfunk). W 1993 r. uzyskała stypendium Europejskiej Fundacji Mozartowskiej. Pracowała pod kierunkiem wielu wybitnych pedagogów. Byli wśród nich: Antonin Moravec, Denes Zsigmondy, Sandor Vegh, Ana Chumachenko, Zuzanna Ružickova, Alain Mounier, Rocco Fillippini. W ramach Festiwalu Mozartowskiego w Pradze wystąpiła obok takich muzyków, jak Boris Pergamenschikow i Charles Rosen. Ma na swoim koncie prawykonania: odnalezionego kwartetu Ignacego Jana Paderewskiego (1991), III Kwartetu Na Wielkanoc Zbigniewa Bujarskiego (1994) (oba wykonania zostały zarejestrowane przez Polskie Radio), „Intermezzo” na wiolonczelę solo Adama Walacińskiego (2004) a także „Canzony” Adama Walacińskiego w wersji na wiolonczelę i perkusję (2013) . W 1992 r. została laureatką II miejsca XI Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi. Koncertuje w kraju i za granicą, m. in. w ramach festiwali: Mozartowskiego (Wrocław 1991), im. Ady Sari (Nowy Sącz 1991), Wielkanocnego Festiwalu Mozartowskiego (Praga 1993), Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie (Kraków 1993, 1999, 2006), „Mosaico” (Kraków 1995), a także „Dni pamięci W. Lutosławskiego” (Kraków 1995), „Scrivi e suono” (Kraków 1995), Bajit Chadasz (miesiąc spotkań z kulturą żydowską – Kraków 1996, 2009) oraz XIV Ogólnopolskiego Tygodnia Talentów w Tarnowie (1996), Fesival van Vlaanderen (1999 Belgia), „Schalom”( 1999, 2001 Niemcy) oraz wielokrotnie w ramach festiwalu „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich”. Wraz z orkiestrą Capellae Cracoviensis koncertowała w Niemczech i USA. W latach 2000-2007 współpracowała z orkiestrą Sinfonietta Cracovia, z którą koncertowała w kraju i za granicą. Od 1995 r. jest członkiem tria fortepianowego, które tworzy wspólnie z Romanem Reinerem oraz Sławomirem Cierpikiem prowadząc aktywną działalność koncertową. W 1996r. wspólnie z zespołem nagrała płytę „Wspomnienia z Krakowskiego Kazimierza”, na której znajdują się tradycyjne melodie żydowskie w aranżacji zespołu. Od 1997r. pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, w Katedrze Wiolonczeli i Kontrabasu, a obecnie w Katedrze Kameralistyki. W 2000r. została laureatką II nagrody (w kategorii solistów) IV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie . Uczestniczy także w projektach muzycznych Marii Pomianowskiej gdzie wykonuje muzykę etniczną – także na fidelach kolanowych – polskich instrumentach ludowych. Jako interpretatorka muzyki najnowszej występowała wielokrotnie na festiwalach muzyki współczesnej (Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Strawiński i jego Ukraina, Uściług 2011, 27 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej -Połock , Białoruś 2015) jako solistka i kameralistka. Koncertowała w Czechach, Austrii, Niemczech, Belgii, Francji, Danii, Japonii, Brazylii, USA, Puerto Rico. W 2010 roku, po przeprowadzonym przewodzie kwalifikacyjnym uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych. Od 2010 roku pracuje na stanowisku adiunkta w macierzystej uczelni. Od 2011 roku występuje ze skrzypkiem Maciejem Lulkiem oraz pianistą Sławomirem Cierpikiem tworząc zespół Malawski Trio. W 2014 roku nagrała płytę „Walaciński kameralnie” Od 2014 roku prezes Stowarzyszenia Małopolska Manufaktura Sztuki.

Strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Aby uzyskać więcej informacji, zachęcam do zapoznania się z polityką prywatnośc .